måndag, juni 26, 2017

Att sy en mössa till sin systerson


* * *
Det var helg och dags att skapa något roligt med symaskinen.

Det behövdes efter tråklagningar 
av trasiga handdukshängare och spruckna kuddsömmar.


Tyget hade jag sett sedan tidigare.

Noterade det när jag handlade muddväv i våras.

Lagrade i minnesarkivet, i fall att.


Så nu gick jag och handlade en bit.

Skissade upp ett mössmönster med hjälp av lite googlande.


Och sydde en mössa till min systerson.

Sixten fyller redan ett.

Och så fick jag sätta min handmade-lapp på en av hans presenter.


Tycker så mycket om tyget med neutral grå bas, 
de svarta löven och silvriga kaninerna.


Av en restbit sydde jag ett hjärta
och fyllde med stoppning från en gammal kudde.


Så slog jag in i grovt papper utan tejp.

Lät de råa kanterna samsas
med rufft snöre ~ och hjärtat såklart.


Så hade jag en efterlängtad eftermiddag med symaskinen.

En mössa, ett hjärta.


{ & en fin känsla av skaparkraft }


Inga kommentarer: