måndag, augusti 29, 2016

Bland morötter, parmesan och curry


* * *
Hur många sådana här ploppar till kundvagnar har man inte? Ofta är de inte alls med i fickan, utan ligger hemma någonstans. Eller i botten av väskan.

Veckohandlingen är i alla fall gjord och måndagsmiddagen är lagad.

Den här veckan är planeringen:

Måndag
Köttbullar i tomatsås med parmesanost. Pasta för de som önskar. Sallad för mig.

Tisdag
Lax marinerad i citron och rosépeppar.
Snabb wok med romanesco, salladslök och rödlök. När grönsakspytten svalnat pytsar jag i en burk med tärnad fetaost i olja med rosépeppar.

Onsdag
Morotssoppa.

Torsdag
Currygryta med kyckling, haricot verts, kikärtor och sötpotatis.

Fredag
Taco på kycklingfärs


Avbrott i planen



* * *
Det blev inget terränglopp i Kiruna i september.

En bruten stortå sätter stopp, dock inte min, utan min medtävlandes. Och min lust för att springa genom myrmark och steniga sluttningar ensam var inte så stor. Det var tillsammans, som var syftet.

Leriga och blöta och glada.

Men jag försöker hålla i löpningen ändå. Kände hur mycket jag tappat under månaderna halvt utan.

Någon gång per vecka brukar jag springa med min skäggige livskamrat. Det är en smått overklig känsla att kunna lämna barn och hund hemma och sticka iväg. En av oss har med mobilen, så vi är nåbara. Och så springer vi. Kort och fort.

Det utmanar mig, eftersom jag lätt hamnar i min bekväma lunk. Han är mycket snabbare och även om det kan svida lite när jag satsat så mycket mer, så har jag efter ett sammanbrott kommit över det nu, gläds istället åt att vi kan göra det tillsammans och att han pushar mig att springa snabbare. Det är bra. Jag mår alltid lite illa efteråt.

Och så tränar jag vidare med grunden i snabba korta pass. Och en ny kettlebell har flyttat in under sommaren. Lysande orange och några kilo tyngre.

lördag, augusti 27, 2016

Att göra egna doftljus


* * *
Förra helgen gjorde vi egna doftljus hemma.


Ett ganska enkelt pyssel att ro i hamn.


Det mesta (utom ljusmassa och vekar) hade vi dessutom hemma.


Samlade tillbehör. Vi valde dofterna citrongräs och jul.

Juldoft är alltid rätt, om någon frågar mig.


Vi preppade ljusen, men upptäckte att häftmassan löstes upp av varm ljusmassa.
Istället knöt vi fast små brickor som tyngder i botten.


Ner med ljusmassan i glasen.

Sedan droppade vi i runt trettio eteriska oljedroppar.


Och väntade på att det hela skulle stelna.

fredag, augusti 26, 2016

Fluffigt och pinglor och hösthelg


* * *
Jag har haft en fin och snabb vecka. Vi finjusterar för att hitta rutiner i en vardag, som delvis är ny. Annan skola, andra förutsättningar, andra tider.

Mina höstföresatser är inte så många.

Att må mitt bästa jag, kanske. 

Nu är det i alla fall fredag. I kväll tänker jag handarbete framför serier på tv:n. I morgon ställer jag och hunden väckaren, för att åka på viltspårskurs. Och om kvällen byter jag om till fluffig pälsväst med klirrande pinglor, flätar håret rufsigt och åker på höstfest med bokklubben.

Sista helgen i augusti, jag är redo för dig. Jag tänker värme, samtal och tid att låta axlarna sjunka ner igen.

onsdag, augusti 24, 2016

Höstvardag


* * *
Övergången mellan ledighet och vardag blev inte så kännbar, eftersom en av oss vuxna jobbat hela sommaren har vi aldrig vänt dygn, utan hållt en ganska stabil rutin.

Men i dag började den riktiga hösten. Leslie har bekantat sig med en ny hundvakt, som förhoppningsvis kan rycka in då och då och Siri har börjat Svenska Balettskolan. Två nya skolbyggnader, nya lärare och ny klass.

Jag tycker om vardag och rutiner, när allt rullar på och det skapas små glittrande guldstunder både i det vardagliga och i oväntade hålrum däri.


Höstluft och vardag.

Det är fint det.


måndag, augusti 22, 2016

Det vanliga


* * *
Ösregnsmåndag och vardag igen. Vi har cyklat genom vätan, men sitter nu hemma, torra, varma och mätta igen.

Veckans mat är planerad och som vanligt är det väl mest en blandning av rätter på kyckling, lax och köttfärs och så något annat inslag.

I veckan äter vi:

Måndag
Kyckling i ädelostsås med vitt vin och smörstekt purjolök, toppad med valnötter. Sallad till.

Tisdag
Stekt sesam- och teriyakikryddad lax (marinerad över dagen), på en bädd av sjögräsnudlar och snabbfräst färsk broccoli.

Onsdag
Köttfärsröra med rökt sidfläsk och vitkål.

Torsdag
Gyros (i pitabröd för den som vill).

Fredag
Kan hända hämtmat från en thaivagn vi inte testat.


lördag, augusti 20, 2016

Inspiratörer



Inspirerar 1: Zuzka Light.


Inspirerar 2: Funky Gine.


Inspirerar 3: Lovisa Sandström och Jessica Almenäs.

* * *
Efter mitt maratonmål i början av juni var jag sugen på att lägga om min träning helt. 

Bara någon dag efter de där 42 kilometerna registrerade jag mig som medlem på en träningssajt.

Zuzka Light (namnet!) gjorde först videos för Bodyrock.tv, en hemsida med gratis träningsvideos som jag fick tips av en mamma på förskolan där Siri gick.

Efter en tid slutade Zuzka där, men har senare startat upp en egen sajt. Som medlem (för en kostnad på runt 80 kronor i månaden) får jag tillgång till ett veckoschema med träningsupplägg och videos där man tränar "tillsammans" med henne. 

En hel del av hennes träningsvideos ligger gratis på Youtube också.

Schemat inkluderar alla veckans dagar. Träningspassen är mellan fem och tjugofem minuter och jag gör ofta två om dagen (helt enligt hennes veckoschema). Sedan lägger man också till ett poweryoga-pass på cirka femton till tjugo minuter om dagen också.

I grunden ser det ut så här för mig: 

Uppvärmning med hopprep. Hundra höga knän, vart tionde hopp med korsade armar och direkt på hundra hopp där fötterna hoppar jämfota två gånger och sedan hoppar man saxhopp två gånger. Finns säkert något tjusigt namn på det hoppet som jag inte vet. Detta upprepar jag två gånger. Sedan hoppar jag tio dubbelhopp, alltså när man hoppar en gång men vevar två. Mellan dubbelhoppen hoppar jag fyra vanliga, annars orkar jag inte.

Sedan gör jag en dynamisk uppvärmning med Zuzka. Den tar två minuter.

Och så är det dags för passen. Det kan handla om allt från yogainspirerade klasser, till att man varvar hopprep och kroppsövningar i intervaller, till mer styrka med kettlebells och nästan rena stretchpass. Nu är det också handstående och balettinspirerade övningar på programmet. Jag gillar variationen, och att jag blir starkare i min kropps svagare partier. Jag gillar också hennes inställning och glädje i träningen.

Jag gör alltså två pass. Denna rutin hinner jag utföra på min lunch. Sedan gör jag yogaklassen på kvällen när Siri ska sova. Det är enkelt att få in i vardagen, och med de träningsredskap jag har hemma fixar jag alla variationer på övningar i vardagsrummet om jag vill.

Jag har yogamatta, pilatesboll, gummiband, lätta vikter, hemmabyggda yogablock och kettlebells. Dessutom använder jag Siris gymnastikringar uppe i taket till vissa övningar.

Funkar perfekt i vardagen, det stärker och utmanar samtidigt som det inte kräver för mycket av mig. Sedan lägger jag till något löppass ibland, ofta när min man vill att jag ska hänga med på några snabba kilometer (mer om det en annan gång).

Det finns också annat att reflektera kring. Bland annat mina förebilders nakenhet.
Speciellt Zuzkas.

Jag följer henne på Facebook och ligger flödet uppe på jobbet och hon dyker upp så scrollar jag generat förbi. Det är mycket hud, ser jag då.

Men när jag själv tränar så tycker jag om att hon är lättklädd. På så sätt är det enklare att uppfatta hur musklerna rör sig. Det är funktionen jag är ute efter helt enkelt.

Och när jag själv tränar och det är optimalt varmt, så gör jag det helst i bara sport-bh och korta shorts. Ger bästa frihetskänslan, tycker jag.

En annan inspiratör är norska Funky Gine. Hon är otroligt vacker och jag reflekterar ofta över bilderna hon lägger ut på Instagram. Hur hon både är fotomodellsnygg och otroligt stark. För mig är hon en inspirationskälla i hur hon utstrålar stolthet och styrka.

För mig väcker en del av hennes mer lättklädda bilder en tanke på att jag (nästan) aldrig tänker på mig själv som kvinnlig. Det är sällan vi överhuvudtaget uppträder så i Sverige, som det är något vi raderar bort som lite ofint.

Jag tänker att min kvinnlighet kanske skulle komma bättre fram i ett varmare land. Som när Malin Berghagen sveper omkring i sina långklänningar på Mallorca. Kanske?

Och till sist: Lovisa Sandström och Jessica Almenäs. Det var deras maratonprogram jag följde under vintern och våren och nu i höst kommer de med en ny träningsbok. Jag följer dem i sociala medier och lyssnar till deras podd Träningspodden - ofta när jag springer mitt milpass. Jag gillar deras funderingar och att jag får studsa deras åsikter kring mat, träning och hälsa mot mina. Sedan lär jag mig en hel del också.

Det är fint tycker jag, att allt detta är så mycket mer tillgängligt i dag.

Jag tränar ensam, men har ändå en tränare i telefonen. Jag pratar sällan träning eller yoga med andra, men lyssnar och läser mycket om ämnet.

Världen blir så nära, tack vare telefonen.

fredag, augusti 19, 2016

Stugliv för en liten kväll


* * *
Det var torsdag och efter jobbet åkte vi ut till stugan, där min syster med familj och Siri redan var.

Vi blev bjudna till middag och kom till dukat bord i inglasningen. Min flicka höll sin lilla bebiskusin så varsamt i famnen och vi åt gott under prat och skratt.

Sedan tog vi badkläder på och kröp ner i den vedeldade badtunnan. Det är bland det bästa jag vet, att känna sig lätt och varm i kroppen. Med vikens vatten som utsikt och några tallar som vajar lätt i vinden. Allt medan ryggen och axlarna sakta mjuknar.

När vi åkte hem i mörkret kände jag mig varm i själen. Sällskapsliv och glädje, när allt är så enkelt och fint och njutbart.