onsdag, juli 11, 2018

Lunch-semester





* * *
Förra veckan såg det ut såhär kring lunchtid. Jag cyklade
hem, fixade mat till mig och Siri och så samlades vi i soffan,
alla tre tjejer. Något lättsamt på tv:n, tallrikar som vi balanserar på
kuddar och en hund som tålmodigt väntar på att få ta hand om disken.

De här veckorna, när jag jobbar som vanligt och Siri har
sommarlov blir luncherna som en slags minisemester. Vi får tid
att umgås ett tag och jag får cykla i värmen fram och tillbaka.

Nu har Markus börjat sin semester och jag har klivit
på som nyhetschef på jobbet. Därmed pausar vi
hemmaluncherna i soffan till dess att jag blir ledig.

Värmen känns overklig när jag kliver ut från tidningshuset
vid halv sex om kvällarna. Redan på morgonen när jag
rastar hunden är det svettigt varmt ute. Hemma badar de och
äter glass om vartannat. Leslie söker svalka i skugga och hörn.

Tidigare i veckan träffade jag en av mina äldsta
och käraste vänner. Vi hade bokat bord på Stadshotellets
nya Veranda. Vi åt middag och jag drack ett glas vitt vin
medan timmarna och orden rullade iväg. Kvällen avrundade
vi med en stilla promenad mot vattnet innan jag
cyklade hem under en persikofärgad himmel.

I kväll har vi tänkt cykla till Pensionatet och
lyssna på en spelning med Le Chat Mort.
Älskar att det är så enkelt att hitta på
saker under de varma kvällarna. 

Inga täckbyxor eller motorvärmare att tänka på.
Bara sticka fötterna i sandalerna och traska iväg.

Frihet i det lilla formatet.






Inga kommentarer: