onsdag, december 19, 2018

Högkänslighet



* * *
På sista tiden har jag utforskat något som
gör mig både glad, lugn och trygg inuti.

Det känns kul, lite spännande och väldigt lärorikt.

För något år sedan skrev någon i en kommentar
här på bloggen en fråga om jag inte var högkänslig.
Jag minns att jag gjorde något test och läste lite,
men att jag inte kände igen mig särskilt mycket.

Det hela föll i glömska tills jag och Siri högläste
en bok, där ett stycke handlade om just
högkänslighet. Hon konstaterade att hon kände
igen sig i en hel del. Vi pratade lite om det,
men även det föll lite i glömska.

Tills jag plockade upp boken
"Det högkänsliga barnet".

Elaine N Aron har forskat på ämnet sedan början
av 90-talet och är även den som har namngivit
begreppet HSP, som står för highly sensitive person
och som inte är en diagnos utan klassas som en personlig-
hetstyp. På svenska översätts begreppet till högkänslig.

I snitt är ungefär tjugo procent av befolkningen
högkänslig och hur man ser på dem skiljer sig
mycket mellan olika kulturer. Hos naturfolk i
gamla kulturer har de ofta hög status som
medicinmän, schamaner och så vidare,
medan de i orädda nybyggarkulturer
inte alls har samma plats.

En högkänslig person har ett extra känsligt nerv-
system och bearbetar intryck djupare och mer
noggrant än andra. Därför har de ett stort behov
att dra sig undan. Skor som inte riktigt passar,
eller en tvättlapp som skaver kan bli ett stort
problem och ogenomtänkta kommentarer kan kännas
mycket sårande och kan ge upphov till långa tankebanor.

Högkänsliga personer är ofta väldigt reflekterande,
intuitiva och kreativa. De är samvetsgranna, måna
om rättvisa, känsliga för förändringar som över-
gången mellan skola och sommarlov. De är
också ofta känsliga för lukter, ljud och skarpt ljus.
De tar lång tid på sig att bli varma i kläderna och
deltar ofta inte i leken förrän det är dags att åka
hem. När de är små pratar man ofta om högkänsliga
barn som lillgamla och kloka, de har ofta en nära
relation till sina föräldrar genom livet och de
drömmer väldigt mycket. De brukar inte gilla
att sova borta eller delta i lagsporter.

När jag har läst upp stycken ur boken för Siri säger
hon "Det känns precis som om det är mig de skriver
om". Och jag själv känner igen mig i så mycket.

På ett sätt önskar jag att jag läst den här boken
när Siri var liten, men samtidigt bottnar jag i hur
"rätt" vi gjort under hennes uppväxt bara på
intuition. Att ge henne trygghet och stabilitet
med fasta rutiner. I boken står det flera gånger
om, att man ska se till att ens barn har just fasta
rutiner, att det är utsövt och mätt - då stöter man
sällan på problem. Jag instämmer till fullo.

Författaren ger rådet att man ska låta barnet ta
tid på sig, att man inte ska pusha för mycket,
men att man däremot ska ge en liten extra knuff
när det behövs. Vidare ska man inte bestraffa
eller säga till på skarpen. Det behövs inte med
ett högkänsligt barn, det känner sig lätt dåligt då.
För det mesta räcker det med en mjuk förklaring.
Ett högkänsligt barn strävar efter att göra rätt.

I helgen läste jag ut boken och jag kan inte säga
att den har förändrat mitt liv. Den har liksom bara
bekräftat något jag någonstans redan visste.
Men kunskap ger trygghet och att förstå sig själv
på ett djupare plan är en gåva. Det förändrar
liksom ingenting och känns inte som något
omvälvande. Bara som att det är lättare att ge
sig själv utrymme när man känner att man vill vara
i stillhet och när man behöver extra betänketid.

Jag njuter i alla fall av mitt smarta, själavackra,
kloka, empatiska, reflekterande och kreativa barn
varje dag, året om. Hennes, och min högkänslighet,
är en gåva som gör vardagen så vacker och färgrik.

Och jag är så tacksam
~ för att just vi i min familj valde varandra.


Inga kommentarer: