fredag, maj 10, 2013

Med regn

Grått ute, råkallt inne.
 
På jobbet suckar vi, och pratar om att vi längtar efter sol och vårvärme. Att vi oönskar regnet. Att vi blir sega och trötta av grådiset.
 
Men egentligen, jag tycker om regnet. Att det blir tillåtande. Ligga i soffan, läsa i en bok. Kramas under en filt.
 
I går kväll badade jag badkar. Mol allena, med en bok. Och utanför smattrade regnet och det var nästan höst för en stund.
 
När jag åker tillbaka till jobbet efter lunch i dag, spelar de Billie Jean på radion. Jag tänker på min intervju med Kersti Grunditz, hon som gjort en dokumentär om koreografen Vincent Paterson - mannen som i sin tur skapat många av Michael Jacksons mest kända danssteg.
 
Och så tänker jag på regnet. När det föll över oss på Stockholms jazzfestival. På scenen spelade en dj ett Michael Jackson-medley. Det var precis efter hans bortgång. Vi väntade fortfarande på Erykah Badus fingertoppsmagi. Där i regnet.
 
Så sammanflätas livet. Av händelser och ohändelser. Av väder och av känslor.
 
Och i kväll, skall jag bädda ner mig under filtar och ha en familjefredag. Tända ljus och värme innanför regnstrimmiga fönsterrutor.
 

Inga kommentarer: