tisdag, september 17, 2013

Från i lördags


När vi pratar mat hemma gör vi det sällan i form av "ska vi äta kött", "ska vi äta fisk" eller för den delen "ska vi äta vegetariskt".

Som de flesta har vi väl vår repertoar med favoriter som vi alternerar mellan. På sistone har det bland annat varit tomatsoppa, pastasås med lök, broccoli och creme fraiche och morotspaj på menyn. Vegetariskt flera dagar om, eftersom vi har ätit resterna till lunch. Och så någon ostomelett här och där.

Kanske blev det så småningom indirekt anledningen till köttbilden ovan. Jag vet inte.

Grönsaker är och förblir mina favoriter. Vegetariska tallrikar med olika röror och sallader är guld för mig. Eller getostgratinerade smörgåsar med fikonmarmelad, pinjenötter och sallad som min mor bjöd mig på till lunch i dag.

Smörstekta haricot verts med vitlök och grönmögelost, ägg- och parmesanpanerad zucchini som grillas i våffeljärnet - för att inte tala om ugnsrostade rotsaker ... ja jag kan fortsätta i evighet.

I alla fall grillade vi i lördags. Och svensk rostas rullad i peppar det var riktigt gott det med.



I dag skriver vi tisdag. Mitten av september. Och även om vi fortfarande cyklar genom ljuva morgnar så känns det att hösten rullat igång. Utvecklingssamtal, löneförhandlingar, föräldramöten och barndans. Hösten översköljer oss - och jag gillar det.

2 kommentarer:

Marie/Mison sa...

Mmm, det vattnas i munnen. Måste leta reda på receptet på Morotspajen - visst har du skrivit det här någon gång?

Mari sa...

Vi kör vidare på morotstemat och äter någon slags morotsomelett med kanel till middag i dag : ) Tror faktiskt inte att jag lagt upp receptet på morotspajen på bloggen. Kan göra om det finns önskemål :)

Ha en fin helg, och kram.