måndag, januari 04, 2016

Veckomat, med fest mitt i


Flower sprouts. Min nya matfavorit!
Framodlad som korsning mellan brysselkål och grönkål. Små och nötigt goda.



Oumph! Jag föll för att produkten är glutenfri. Och snygg.

* * *
Måndag och veckans mat är halvplanerad. Ovanligt att den inte är spikad och handlad, men det är lätt (och skönt!) att inte vara så strukturerad när man är ledig mitt i veckan!


Måndag
Rester. Siri åt pasta på ärtprotein, med krämig sås på creme frâiche, kycklingbitar, paprika och syltlök. Vi åt sallad med picklad rödlök, ungersk ost och ljummen halloumi, flower sprouts, rostade mandlar och Oumph!.

Flower sprouts är min nya matförälskelse. Det är en förädlad brysselkål med färgsprakande lila och mörkt gröna blad formade i en öppen rosett. Smaken påminner om brysselkålens men är mildare och nötigare. Vi äter den snabbstekt i smör med flingsalt. Jag gillar att buketterna är så små och gulliga.

Oump! kallas för den nya sortens soyaprotein. Exakt hur den är ny vet jag inte, och hur bra för kroppen den är vet jag inte heller. Men en sak vet jag och det är att de flesta vegetariska / veganska alternativen (om man inte vill göra allt från grunden själv) innehåller mjöl. Och så föll jag för de snygga förpackningarna. Gott, tyckte jag.
Perfekt att snabbfräsa och äta i wrap med vitlöksdressing, till exempel. Och vegansk.

Tisdag
Ska vi ha matgäster. Kanske bör man inte avslöja menyn, men vad tusan ...

Förrätt: Snabbgravad röding med färsk mango, koriander, sharlottlök och röd chili.
Varmrätt: Moussaka med kanel och parmesan och aubergine. Grekinspirerad sallad.

Onsdag

Torsdag

Fredag
Antingen tonfiskröra på glutenfritt bröd, eller Arrabbiatakyckling med spetskåls-spagetti.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vet fler som blev mkt sugna på menyn.

Mari sa...

Det låter ju bra :) Moussaka är en av mina favoriter!