söndag, april 17, 2016

Innan träningen / smoothiebowl





* * *
Jag har några standardfrukostar jag alternerar mellan. För det mesta äter jag en stadig omelett med grädde och ost och massa grönsaker till. Men när jag ska springa vill jag gärna ha lättare mat i magen. Därför mixar jag ofta en tjock smoothie och äter i skål.

Anledningen till skålvalet är att det ryms mer härlig topping på.

I mixern slänger jag ner en bas av bladspenat, färsk ingefära (mycket!), gurkmeja, is, proteinpulver med vaniljsmak, keso och kesella och lite stevia.

Toppar gör jag med bipollen, kanel och skivad, torkad ingefära (har hittat en variant utan socker på hälsokosten).

Ofta kokar jag ett ägg och mosar med majonnäs och lägger upp röran i salladsblad. Eller, som på bilderna, gör jag proteinplättar av ägg, bakpulver, mandelmjöl, kokosmjöl och neutralt bakprotein som jag gräddar med smör i våffeljärnet.

- - -

Innan jag tog mitt långpass i går åt jag en variant av denna springa-frukost.

Sedan spände jag på mig mitt nya vätskebälte, vis av förra helgens erfarenheter, och sprang ut bland snöflingorna. Inte superpeppigt med gråväder och slask, men jag tänker att det härdar. Och milen ute, de behöver jag.

Sprang ut till havet, och vände.

Tog 2,4 mil på 2,5 timmar och den farten är jag mer än nöjd om jag kan hålla på längre sträckor också.

Just nu känns kroppen inne i ett bra flow, dock börjar ryggproblemen eskalera igen så min tanke om att unna mig en hederlig massage får nog ge vika för ett besök hos min ryggbehandlare. Framför allt känner jag av mycket yrsel och det är inte särskilt trevligt. Högt upp i nacken sitter det.

Nåja. Nu är denna träningsvecka gjord. Tuffa, tuffa intervaller och ett långpass bland snöslask och gråhet. Nu väntar en vecka med mestadels vila.

Det är nästan en större utmaning.

Inga kommentarer: