onsdag, juli 27, 2016

Flätade minnen




* * *
Jag flätar in Siris lugg som hon har på utsparning och minns en egen variant av frisyren som jag själv hade i sena tonåren. Då var mitt hår kort och jag snurrade det bakåt och fäste med små hårnålar.

Ett minne kommer till mig. Jag är några mil hemifrån, i Älvsbyn, hos en äldre tjejkompis och fixar just den frisyren på gästtoaletten i deras Älvsbyhus. Jag har mina hemmasydda, utsvängda svarta byxor och kängor på mig.

Jag känner mig fin och ska gå på festival. Det känns nog lite pirrigt att få vara med de äldre.

Själva kvällen minns jag inget särskilt av, men att jag stod där på toaletten och snurrade till min frisyr, det kommer jag väl ihåg. Hur fin jag kände mig.

Så kan det också bli. Man flätar en frisyr och får tillgång till minnen man inte visste att man bar med sig.



Inga kommentarer: