tisdag, april 10, 2018

Libanesiskt


* * *
Det är ingen hemlighet att mat är en stor del av mitt liv. Att äta sund (för mig)
och god mat i vardagen är superviktigt. Ser till att aldrig behöva stressa med
frukost. Skräddarställning på kökssoffan, omelett och massa grönsaker.

När vi är ute och reser är mysiga kaféer och trevliga restauranger ett självklart
inslag. Både jag och Markus gillar att kolla upp tips innan själva resan.

att äta ä-r att resa.

Jag har många starka restaurangminnen. Ett fantastiskt sushiställe
i Barcelona, middag på en takterass i Stockholm och bästa burgarstället
i Skåne. Service, inredning och stämning bidrar också. Ett annat minne
som ligger mig varmt om hjärtat är ett libanesiskt ställe i Oslo, som vi
åt på för många år sedan. Tror det var känslan av att få in massa
maträtter i små portioner och dela som gjorde mig såld.

Älskar det där när man får in massa små skålar och fat och alla
delar på maten. Mycket roligare än en köttbit med tillbehör på varje tallrik.
Libanesisk mat är en favorit, och nästa gång jag är i huvudstaden skulle
jag gärna äta middag på Cafe Corniche.

Mina favoriter är de kalla meze-rätterna, som risfyllda vinbladsbullar,
valnötsfyllda auberginer, kikärtsröra och tabbouli.

Ser att de också har matlagningskurser. Tycker den orientaliska
duellmenyn med magdansshow (
länk) låter som en rolig grej
till en fylla-jämt-fest, till exempel.


Inga kommentarer: