måndag, september 30, 2019

Om jag skulle bo i något annat


* * *
Om jag någon gång skulle bygga nytt, skulle det se ut såhär.

Långt ifrån vårt gulliga trettiotalshus med vinklar och vrår.


Jag skulle också gärna ha ett Attefallshus
att åka till och känna ledigheten i mig.


Som en sommarstuga, helst med naturtomt.

Kanske skulle utsikten vara vatten.

~ det gör något särskilt med själen.


Storslagenheten i vyerna påminner mig
om när vi sov uppe i trädet på Tree Hotel.

Lite som att man är ute, fast inne ändå.


Det är något med det lilla formatet som lockar.

Att man bara kan ha en begränsad skara saker.


Men ändå alla funktioner.


Jag tänker att världslig enkelhet ger själslig ro.

Jag har några kompisar som köpt ett nybyggt hus med få rum.
Vardagsrum och kök i ett, två sovrum och ett loft. Varje gång
jag är där tycker jag att det är så härligt och fint. Det finns
liksom
inte plats för en massa skrot och det känns ... renande.

Och även om jag älskar vårt hus med själ ungefär hur
mycket som helst, så tror jag att jag skulle välja
motsatsen om jag någon gång skulle flytta.

Jag kan tycka det är så härligt att fantisera om.

Hur det skulle kännas.

Vilka möbler jag skulle ha, vilken färg väggarna
skulle ha och vilka material som skulle få flytta in.



Och inte gör det något, om huset är vackert att titta på också.


Inga kommentarer: