onsdag, december 09, 2009

Andra advent


Årets adventsljusstake blev en gammal margarinlåda, efter att jag inspirerats av det här. Tror jag fick några trälådor i olika storlek av pappa när jag flyttade hemifrån som 17-åring och sedan dess har de hängt med mig.

Annars fick julpyntet en ganska tillbakadragen position i år. Orken att julfixa när man inte ens hängt upp något på väggarna finns inte. Lite tråkigt, eftersom jag älskar advent. Men några enkla kransar och enriskvistar tillsammans med blockljus och en och annan hyacint skapar ändå en levande känsla.

I måndags kväll när vi satt vid matbordet frågade jag Siri om vi skulle åka förbi morfar en sväng.

Jag har planer på att samla namn och årtal på de som ägt vårt hus och rama in för att sätta upp i skrubben under trappen. Skulle vara fint att det finns där tycker jag (tror jag är den femte i släkten som äger huset).

Min pappa hade gamla papper om huset, det var dessa jag ville hämta (det visade sig att papperena var en skatt, vackra ark, något kanske till och med ska ramas in!).

- Varför ska vi fara dit? blev naturligtvis motfrågan av unga fröken.
- Bara för att hälsa på, och så ska jag hämta några papper, svarade jag.
- O, vad trevligt. Då kan jag leka medan ni dricker kaffe! svarade Siri.

På andra sidan bordet knep maken ihop om skrattet som bubblade upp. Verkligen ett citat med inspiration av vuxenvärlden ; )

3 kommentarer:

Unknown sa...

jo.Hur sött som helst! Molly sa såhär:
Mamma, kan inte Jill och Agnes komma hit, då kan ni sitta och dricka kaffe och läsa tidningar medan vi leker :)

LantlivsAnette sa...

Gomorron därborta !!
Åhhh så glad jag blir om jag har kunnat inspirera dig lite till den där lådan !! Sååå fint du har gjort..jag har kikat runt lite nu i din blogg, och jisses vad fint du har det !!
Jag återkommer, jag lovar !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Mari sa...

Jo, Hanna, det var lite på samma tema. Ska kicka igång med din sida nu. Ses på lördag ; ) Kram.

Godmorgon Anette! Tack igen för inspirationen - och tack för berömmet! *glad*

Du är så välkommen åter ; ) Kikar in hos dig regelbundet!

Kramar