onsdag, november 09, 2011

Alltid böcker







Just nu läser jag Niceville av Kathryn Stockett. Läsvänlig, skulle jag säga. Med en ton som sätter sig direkt. Ett intressant ämne och nya insikter. Rent språkligt inget mästerverk, inte alls dåligt, det fyller sin funktion, men inget mästerverk som sagt. Men med en sådan historia spelar det mindre roll.


Näst på tur väntar Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Den fick jag i födelsedagspresent och har hört mycket gott om. Förra helgens bokläsare i tidningen hade den som tips till gå-bort-present.


Linda Olsson har jag hört prata om sitt skrivande på Ordmån hos Krokodil. En mycket intressant kväll. Första boken av henne älskade jag. Både för historien och framför allt för dess magiska språk. Andra boken minns jag inte, men den uppfyllde inte mina förväningar drar jag mig till minnes. Nu fick jag tips om hennes tredje: Det goda inom dig. Naturligtvis ställde jag mig genast i kö på biblioteket.


I ett nyhetsbrev fick jag vetskap om att Mia Skäringer skrivit ny bok. Avig Maria. Älskar boktiteln. Så här står det i katalogtexten: "Jag tror på att kärlek är svaret på det mesta. Jag tror att igenkänning och humor ofta är det som förlöser oss. Och när du skrattar känner jag mig inte ensam för jag ser att du är som jag. Jag älskar det som är roligt och sorgligt. Fult och fint. Jag tänker aldrig välja. Den här boken heter Avig Maria. Morsan. Madonnan. Horan. Kvinnan. Människan. Går genom fulrum och finrum. Ibland naken, ibland jävligt påklädd."


Bubblare som jag ska försöka klämma in är Drömhjärta av Cecila Samartin. Hennes Señor Peregrino var en fin bekantskap och nu har jag fått avisering på bibblan att den kommit in.

Inga kommentarer: