tisdag, september 23, 2014

Annorlunda och lika bra


* * *
När jag skulle cykla från jobbet igår ringde en skolkompis mamma och frågade om Siri kunde följa med dem hem och äta middag för att sedan göra gemensam sak till måndagsbaletten.

Istället för att ta omvägen till fritids cyklade jag hem, åt snabb middag och så tog vi på oss arbetshandskarna för att plocka ihop alla kvistar efter nedklippningen av häggmispeln runt huset.

Det var skönt att komma ut och jobba. Jag kände mig stark och ganska frisk i rygg och armar, inte rädd för att få nackspärr. Fann två igelkottsbon. De trivs i häcken kring gården.

Pratade med våra grannar, som precis fått sitt första barn och som var ute på kvällspromenad. Grattade och pratade namn och sömn och sådant som hör till. Glad över småprat med grannar, sådär vardagsfint. När jag ser dem promenera iväg, hon och han, barnvagn och hund - så ser jag mig själv. Så har jag också gått.

Nu har jag en stor flicka. En som går tvåan, som följer vänner hem och åker på balett. Jag kan gå ut och jobba i trädgården i någon timma innan hon är hemma.

Skillnad i vardagen. Annorlunda. Och båda är lika bra.


Inga kommentarer: