fredag, september 22, 2017

Hälsa som kostar


* * *
Den här veckan har gått så fort, och den har varit
ganska kämpig. Mycket att göra, en del oro och så har jag pratat
med min läkare i Stockholm och det rör upp mina känslor.

Jag har dragit mig lite för att kontakta henne, eftersom jag vet att
jag måste sätta ord på hur kroppen mår för tillfället. Och det är ju
lite svajigt. Dessutom känner jag ärligt att min tilltro till läkare inte
är särskilt god, även om jag inser att detta är en ny läkare,
en ny person, med kunskaper som jag behöver.

Nu har jag en plan, med blodprov för sköldkörtelvärden nästa
vecka och ett salivhormonprov på drygt två veckor.

Förutom det har jag också hunnit med en sväng hos min
ryggbehandlare som åter tar emot kunder. Jag har haft ganska
ont efter den behandlingen, men efter ett till besök om
två veckor borde det lätta.

När jag summerar proverna och behandlingarna dessa fyra veckor
blir det drygt 4 000 kronor som jag betalar ur egen ficka,
utan att räkna med mediciner och annat. 

För den summan skulle jag kunna resa, köpa ett helt nytt kit 
träningskläder med två par skor, jag skulle kunna bjuda min familj 
på restaurang och hotellnätter, jag skulle ... nåja.

Det är dyrt att inte vara frisk och det är dyrt när
man måste söka sina egna vägar.

Försöker att inte tänka vad annat jag kunnat göra för den summan,
eftersom hälsa är det viktigaste i livet ~ men lite ont i mig gör det.

En sak landar jag i alla fall tryggt i.

Och det är glädjen att få känna
en grundtrygghet, en ro i själen.


Att vakna pigg i stort sett varje morgon, att njuta av en stilla
stund vid frukostbordet och att på något vis se fram emot varje
moment av dagen ända fram tills jag ligger och läser om kvällen.


2 kommentarer:

Hanna Vesterberg sa...

Och här kommer ännu ett (tyvärr) kostsamt men fantastiskt tips; Gunilla på Ekokliniken. Det hon gör, det gör ingen annan i hela Norrbotten, hon är helt fantastisk. Man kan inte förklara det, det måste upplevas! Om tilltron till kroppen tryter, ge henne en chans. Det är en otrolig behandling!

Mari sa...

Tack snälla Hanna. Känner igen det där, att man kan behöva få tilltro till kroppen <3