onsdag, november 22, 2017

Mot advent i långsam takt


* * *
Jag går igenom tusentals och åter tusentals bilder som jag själv
fotat. Adventspynt och juldekorationer och paketinslag genom åren.

Inspireras av forna stilleben, samtidigt som jag blir sugen att finna nytt.


Tänker att adventspynt kan bestå av så mycket annat än klassiska
dekorationer. Fina askar i röda toner. Eller adventskalendrar på en byrå.

Vi gör en repris på Snällkalendern.

Allt överskott från försäljningen går till föreningen Friends
och bakom varje lucka finns ett litet uppdrag.

Vi öppnar lucka ett till middagen den första december,
sedan pratar vi om uppdraget under middagen dagen därpå
och öppnar lucka två.

Orden bakom pappersluckan kan handla om allt från att säga hej
till någon man inte känner till att ringa en släkting.


Sedan är det så härligt med alla fina julböcker.

Min favorit är fortfarande "Titta Madicken, det snöar". Den kommer
nog alltid att förbli nummer ett för stämning. Men den här nya är innerligt
vacker och stjärnorna i trädet glittrar när man vickar på boken.


Det här är en annan fin. 

Gillar illustrationerna.


Själv satsar jag på mysromantik. Har läst de två föregångarna
om bageriet och tänker att denna blir bra i advent. 

Bara framsidan är ju sockersöt så det förslår.


Det här vykortet hittade jag på mataffären.


Det känns sådär perfekt adventigt, och funkar året runt.

Så ser det ut hemma hos oss.

~ med någon kalender, en och annan bok
och ett vykort smyger vi igång advent.


Inga kommentarer: