söndag, november 12, 2017

Tre nyupptäckta i köket


* * *
Det är så roligt att testa nya ätbara saker.

Att gå i butiken och handla, titta på formgivning och
nya produkter är något jag verkligen gillar.

Här är tre som jag fattat smak för på sistone:


Först ut är granolan med det långa namnet Paulúns paleo
supergranola med kokos, blåbär och mandel. Jag gör ofta
granola själv, mest för att slippa olika varianter av tillsatt socker.
Men denna är perfekt om man inte vill eller orkar göra själv. 

Knaprig, smakrik variant som innehåller drygt åttio procent
rostade nötter, frön och kokos. Sötad med kanel och sötpotatis.


Dessa godsaker var det min vän Magnus som introducerade
mig för. Och jag håller med honom, de är farligt goda. Dadlarna
täckta av lakritspulver kommer från Icas gott liv-linje.
Härligt sega jämfört med de vanliga dadlarna som jag brukar köpa,
som tenderar vara lite mer sockriga i konsistensen. Och så
perfektionen när det hela kläs in i god lakritssmak.

Vinnande kombo. Och beroendeframkallande. 


Och till sist gurkmeja-latten.
Eller gyllene mjölk som drycken också kallas.

Man köper ett pulver av gurkmeja, kanel, kakao,
ingefära, vanilj, lakrits och svartpeppar.

Värmer valfri (växtbaserad) mjölk
och mixar med en tesked pulver.


När jag hade som mest besvär med inflammationer
i mina knän åt jag kapslar med gurkmeja. Snällare mot magen
än antiinflammatoriskt och med bra effekt, för mig i alla fall.


Jag värmde upp en deciliter krämig kokosmjölk med 1,5 deciliter
vatten och mixade i latte-pulvret. Sötade med lite fibersirap och
hällde upp. Gott som snabbt mellanmål!

Funkar säkert jättebra med
lite kokosolja nermixad också.

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Granola, dadlar och latte. 

Tre gamla favoriter i ny tappning.


Inga kommentarer: