tisdag, november 21, 2017

Tjocksockar på



* * *
Så kom snön och de tjocka kläderna åker på.

Sedan sist jag tittade in här gick ett helt veckoslut.
Promenad i det vita, veckohandling och så 
jobbade jag en sväng om söndagen.

Och nu är det vardag med kvällar av läxor och tv-
stunder och några sidor i boken jag läser för tillfället.

Sedan är det detta med snön.

Vitt och vackert, ljusheten den medför. 

~ men också ~ 
 Tusen lager kläder, snöspikar i ögonen, batterierna till elcykeln 
som hinner ladda ur långt innan jag är hemma.

I dag fick jag jobba med hammaren på lunchen.
Knacka bort all is från trampor och ekrar och snöpluggar 
mellan stänkskärmar och hjul. Skotta plogkarm.

Ibland kan jag känna att jag alltid strävar efter balans, 
efter att vardagen ska vara bra och ta så lite energi som möjligt. 

Samtidigt ändras alltid något i livet, i det lilla i alla fall. 
Ständigt något som behöver justeras, där man
 behöver tänka om, hitta nya infallsvinklar.

Det kan kännas något utmattande. Speciellt tillsammans med 
snö och kyla. Samtidigt skulle livet vara lite för behagligt och trist 
och stillastående om inte det som händer gör just det.

Händer.


Inga kommentarer: