söndag, december 17, 2017

Återvinningspaket


* * *
Den här veckan svepte julen in hos oss.

Det var luciatåg i kyrkan och julpyssel om kvällen.
Det var julbord med jobbet och annat som hör årstiden till.

I helgen hämtar vi gran, och klär. Slår in klapparna.

En del av årets skörd får återvinningstema.

När det kommer paket via posten, brukar det man beställt
ofta vara invirat i tunt silkespapper, eller grövre skrynkligt papper.

Dessa sparar jag och slår in egna paket med.

Tycker om skrynklet och det skeva. Som om ytan blir
mer levande av små veck och skuggor.


Här är en stjärna av glasspinnar.


Och den här fjädern har både hängt i en
stjärnhimmel och i påskriset tidigare.


Den tunna virktråden kommer från min
mormors korg med handarbetsgarner.


Blandade band.


Vinröd sammet möter ett trasigt skärp,
möter ett mockaband.

Jag sparar små pryttlar under året, sedan låter jag paketets
storlek och mina fingrar styra hur det fortsätter.

Mysigt är det i alla fall. Att ha en massa grejer att
paketera och att lyssna på julmusik under tiden.


Inga kommentarer: