måndag, december 18, 2017

Inifrån


* * *
Mitt decemberjag njuter av luciatåg i Stadskyrka
och julföreställning med Svenska balettskolan.
Ernst på tv och min dotter i famnen.


Musikhjälp och julgran och en stillhet
mitt bland det som vi vill ordna och fixa.

Vi jonglerar bland pyssel-klappar, lackade paket
och veckohandling. Dammtussar från torktumlaren,
dansskor som behöver lagas och jag är mitt i
~ och känner att det mesta är okej.

Jag återhämtar mig från min krasch i oktober. Den nya
medicinen fungerar bra, inga biverkningar och piggare hjärna.
Senare i veckan ska jag ta nya prover och jag hoppas nervöst
att värdena ska motsvara mitt mående. Märkligt, att jag
finner det läskigt att få det svart på vitt. 


Tittar också på en ny magnesiumvariant som kan
hjälpa mot mina fiolspända ryggmuskler.

Springer igen, mest på löpband, och börjar drömma
om hur jag vill forma min 40-årsdag.
Resa någonstans, genomföra ett maraton.
Kalifornien, kanske? 


Ja, kanske.

Jobbar nu en sista vecka, avrundar med massage
på fredag som ett sätt att mjuklanda i julhelgen. För att kunna
andas djupa andetag, utan att de fastnar kring stela ryggkotor.

Njuter av tv-serien Modus om kvällarna och en Nora Roberts-bok,
som är helt rätt för min sinnesstämning precis just nu.

Lite brott och lite kärlek verkar vara
det jag uppskattar för tillfället.


Vill inte tycka så mycket, vill inte uppröras eller stressa.
Vill uppskatta det jag har, ta hand om mig i det lilla och känna
tillit, att mina andetag får tid att slingra sig kring mitt
hjärta och värma mig inifrån och ut.



1 kommentar:

Marie/Mison sa...

Fina du! Hoppas din julvecka blir så bra som den låter - och en riktigt fin jul till Er!!