tisdag, december 12, 2017

Genom huset i advent


* * *
Till första advent plockade vi fram våra fönsterstjärnor
och några andra små juliga ting.

Själva julkartongen ~ som behöver uppdateras ~ vilar
fortfarande ute i garaget i väntan på julens
huvudpjäs granen.

Jag tänkte att vi tar en runda genom huset.

I köket tronar en pappersstjärna på en gråmålad kub.
Och adventsljusstaken på matbordet tänder vi till varje middag.

Några silvriga julgranskulor vilar
under olivträdet, men de gör de året om.


Stjärna i hallfönstret. Älskar det milda skenet
och mönstret som återspeglas i fönsterrutan.


En gråglittrig stjärna på byrån i köket.


Sedan jag tog bilden har jag plockat bort några
saker från tavelramen bakom och draperat
en batteridriven ljusslinga däröver.


Pappersgranarna är ett pyssel som hänger med år efter år.


Och granatäpplen i skål med mossa hör advent till.


Små adventsting i vardagsrummet.

Ett betongfat med mossa och hyacinter.

En mossig gren med en hemmagjord papperslera-stjärna
med inkavlat spetsmönster. Och fönsterstjärnorna, såklart.


Här står granarna till vardags, på mitt
åskmolnsmålade bord mellan sofforna.


Något litet rött, och vips så är det advent.


Mitt hemma.


Ljusstaken köpte jag på rea på Indiska.

I år hoppas jag kunna fynda julgranskulor och en julbelysning
på mellandagsrean. Jag har sett några fina som jag tycker om.


Brasan i kaminen hör till, liksom P4 Bjällerklang och Musikhjälpen.


Flanellsängkläder som påminner som fjällstuga.

Används i december och i januari, om månaden är kall.


Trevåningsfatet är ett hemmabygge av gamla fat
och en bakform plus en träbit som Siri tagit hem för länge sedan.

Byggsatsen mellan våningarna köpte jag på Tradera.

Ibland står det som frukt- och grönsaksfat på köksbänken
och ibland står det ute på verandan med mossa i.

Särskilt fint blir det, när våra granatäpplen
kläs i ett gnistrande täcke av frost.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Såååå fint. Har en grej jag tror vill bo hos dig. Skickar på FB /K

Marie/Mison sa...

Japp - jag flyttar in!

Mari sa...

Tusen tack, Kicki!

Välkommen Marie :)