söndag, maj 20, 2018

Kroppsliga projekt


* * *
Det var ett tag sedan jag skrev om alla mina små
och större projekt kring kroppen och hälsan.

Har checkat av tredje veckan på mitt maratonprogram och
det flyter på helt enligt plan. Upplägget denna gång är ganska
annorlunda och det känns som om kroppen svarar bra.

På mitt intervallpass sprang jag till Avicii och det kändes nästan
högtidligt. Blev så otroligt illa berörd av dokumentären om honom.


Sedan sysslar jag med två miniprojekt: Att hänga och att sitta i squat.

Det första handlar om att jag upptäckte hur svag jag är i
"hängmusklerna", något som många blir efter år av kontorsarbete.
Som barn har vi mycket mer styrka här. Utmaningen jag har läst om
går ut på att hänga sju minuter om dagen (man kan såklart dela upp
det som man vill) men det är fortfarande lite för mycket för mig.
Hänger i alla fall efter varje träningspass och märker hur
snabbt det går att bli starkare.

Och hur mycket bättre kontakt jag får i baksida rygg.

Fortsätter också med att sitta på huk, squatta, varje dag.
Ger bra rörlighet och jag strävar efter att kunna sitta en halvtimme
och att det ska kännas som en viloposition. Har gjort stor skillnad
när jag kör benböj i gymmet också.


Och till sist min posturala träning, som jag började med
tidigt
i våras. Jag är nu inne på mitt tredje träningsprogram
och ska gå 
en gång till innan sommaren. Det är det enskilt bästa
jag har gjort för 
min kropp och det ger en sådan härlig känsla av
tilltro, att känna att man 
kan vara med och bidra till att läka sin
kropp inifrån. Jag känner mig inte 
lika sned, har inte alls lika ont
och känner att det här var pusselbiten 
jag saknade.

Ibland blir jag frustrerad över hur enkla övningarna är, att jag
inte behöver kämpa, slita eller ta i, utan snarare fokusera
på små minidetaljer. Det är så häftigt, och dessutom har det gett
stora resultat på kort tid. Overkligt. Och fantastiskt.

Ja, så där är jag. Med löpning, postural träning
och två miniutmaningar i vardagen.

Allt tillsammans, gör de mig gladare, helare och friskare.


Inga kommentarer: