tisdag, augusti 28, 2018

I mitt flöde


* * *
Jag har lagt mig till med en ovana att använda två tepåsar
i min mugg om kvällarna. En påse klassiskt Yogite och en påse
Pukka Three cinnamon. En skvätt osötad cashewmjölk
och själen liksom smälter ner av ro och mjukhet.

Te i soffan framför tv:n är en fin stund i vardagen. På sistone
har vi sett en hel del svenskt. Dokumentären om företagsledaren,
författaren och debattören Harry Schein var riktigt intressant.
Har också tittat igenom alla säsonger av "Jills veranda".
Gillade även Mia Skäringers budgetproduktion "Holy Mary",
inspelad på Holy Smoke BBQ utanför Höganäs.
Blir sugen på att åka dit. Kanske nästa sommar?

I vintras såg vi "Kalles sex liv" och nu släpps ett avsnitt
i veckan av "Kalle och Britas sex liv". Serien handlar om
Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström som längtar efter
ett liv med mindre stress, mindre arbete och mer tid för
varandra och barnen. De träffar sex människor som
brutit sig loss från ekorrhjulet och börjat om.

Förra sommarens stora läsprojekt var "Ett litet liv" och i ungefär
samma omfång klassar "En halv gul sol" in. Ett epos om
inbördeskriget i Nigeria, även kallat Biafrakriget. Starkt,
smärtsamt och bra på alla sätt och vis.

Jag och Siri högläser Maria Gripes "Skuggan över stenbänken"
och jag är så glad att få återupptäcka en gammal barndomsfavorit.
I ena bokklubben läser vi Hans Roslings "Hur jag lärde mig förstå
världen
". Har inte fått boken på bibblan än (gissar att det är lång kö),
så jag får tyvärr läsa digitalt. Inte min favorit. Men boken är bra.

Och nyss läste jag och Siri ut boken "Comedy queen",
en roman som balanserar mellan djupaste sorg (huvudpersonens
mamma har begått självmord) och bubblande glädje. Länge sedan
jag läste något som fick mig att skratta okontrollerat.

Läslistan är lång, men jag är på jakt efter något nytt att se.

Vad har jag ingen aning om!



Inga kommentarer: