torsdag, augusti 02, 2018

Just nu: Träningen och maten


* * *
Jag har avverkat ganska många veckor av mitt 
maratonprogram nu. Det här är veckan då jag för första 
gången kliver över fem mil på en träningsvecka.

En längre period har det gått lite tungt, som att 
benen varit trötta och sega och som att den 
lilla extra orken inte funnits.

Efter att ha lyssnat på ett poddavsnitt om 
konditionsidrott och kost började jag fundera 
på att finjustera maten. Frågeställningen var: 
Kan jag få mer resultat av samma dos träning
 genom ändra lite på vad jag äter och när?

För mig går en ketogen kost eller rätt strikt lchf 
superbra ihop med träning i form av korta snabba
 pass med kroppsvikt, handlar och kettlebells.

Nuförtiden kan jag också springa mina pass på den typen av
 mat, men jag tror att den håller mig från att känna explosivitet.

Och ibland kan jag förväxla känslan av förbränning 
i kroppen med känslan av när jag äter mer medicin 
för min skölkdkörtel än kroppen behöver. 

Som om kroppen går på högvarv hela tiden.


I början av sommaren skrev jag i jobbet om 
olika kroppstester och gjorde då en bia-mätning, 
där man bland annat ser hur mycket muskler 
och kroppsfett man har. Men testet visar också 
hur näringen i kroppen ser ut och om man till 
exempel behöver äta mer kolhydrater.


Både jag och testledaren blev förvånade då jag hade en 
perfekt balans på alla värden, trots min lchf-aktiga kost.

Testresultaten till trots, det fortsatte att gå tungt i löpningen. 
Och när jag skriver så menar jag inte att det behöver
 gå snabbt, det är känslan jag letar efter.

Så nu har jag ändå ändrat om lite. Väljer havregryn till 
frukost de dagar jag springer, som bakad chokladgröt, 
äppelpajs-smoothie eller bärpaj. Supergott! Och visst känns 
det skillnad när jag tränar. Det är som om jag har mer krut 
i benen, mer ork och skillnaden på just känslan är jättestor, 
trots att jag inte ändrat speciellt mycket.

Det är häftigt, hur man kan vrida lite på 
vissa rattar och känns så stor skillnad. 


Basen med mycket ägg, sallad, rena råvaror, 
hälsosamma fetter, mycket vatten samt en och annan 
bit mörk choklad och något glas rosé kvarstår. Men med 
lite mer frukt och havregryn på pluskontot.

Nu har jag också lyxen att kunna toppa min frukost 
med vildhallon från trädgården. Markus plockar in 
och jag och Siri äter flera deciliter varje dag.

~ himmelriket i en skål!


Inga kommentarer: