måndag, januari 28, 2019

Det nya året och hälsan


Har lämnat blodprov.


Äter sen lunch i dubbla tjocktröjor och fleecemössa efter behandling.

* * *
Innan 2019 började drog jag upp några riktlinjer för vad
jag ville fokusera på under det nya året. Som att tidsmarkören
mellan det gamla och det nya ger energi att höja blicken.

Jag jobbar konstant för min hälsa och även om jag vet att livet
inte är rättvist så känns det just orättvist för mig. Ofta. Som att
jag önskar att allt ansvar jag tar skulle ge mig välmående tillbaka.

Men så enkelt är det inte.

Förra veckan var jag på ett hälsosamtal, med anledning av
att jag fyllt fyrtio blev jag kallad. Fick fylla i en enkät och gå på
ett samtal där en fysioterapeut tog blodtryck och vägde mig.

Från min sida var det verkligen bortkastade trettio minuter.
Jag gick därifrån med ord om att jag var den person som haft
bäst resultat av alla hon träffat. Men vad hjälper det mig, när jag
ändå inte mår bra? Vad hjälper det mig när det enda jag gjorde
var att bocka i rutor och förklara mina sköldkörtelproblem.

Det är sorgligt men det känns inte som om sjukvården är för mig.

Nåja. En av de saker jag hade på min årslista var att reda
ut om jag behöver byta grishormon eller inte. Tydligen har märket
jag äter haft dålig effekt och många har bytt. Har även utrett
möjligheten att importera annat märke. Det skulle spara mig många
tusen per år, men jag har nu lagt ner det hela eftersom det inte lagligt.

Tog i alla fall blodprov i förra veckan och väntar
nu på resultat. Utifrån det får jag fatta nya beslut.

Jag har också träffat en ny (för mig) behandlare som
kombinerar olika behandlingsformer. Anledningen är att jag
vill komma djupare, hitta mer av orsaken till varför min rygg
krånglar så. Och någonstans landar det i mig, att mina
ryggproblem beror på mina sköldkörtelproblem.

När jag sökte på klinikens namn innan jag bokade tiden,
hamnade jag på min egen blogg. En kommentar flera år gammal
tipsade mig om just den. Och nu, flera år senare, var det tydligen dags.

"Jag kan inte lova något. Men jag tror att jag kan hjälpa
dig till bättre hälsa
." Med de orden lämnade jag ett nytt
behandlingsrum, en ny brits. Det känns inte dåligt, det känns bra
~ men just de orden har jag för länge sedan slutat tro på.

Så nu vill jag mest kura ihop mig till en boll. Jag tar små myrsteg
framåt och allt tar tid, går inte att skynda på hur som helst.
Men det är jobbigt också, och dyrt är det. Jag har precis lagt ut
nästan fyratusen kronor på min hälsa, bara den här månaden.


1 kommentar:

Elin sa...

Kram! <3