fredag, januari 25, 2019

Slottsdrömmar



Johannesbergs slott. 

* * *
Hemma har vi sett första säsongen av "Drömmen
om slottet" och både njutit, fascinerats och tyckt att det
varit skönt att vi inte är mitt i någon storslagen renovering.

Visst är det något särskilt med slott? Som kulturbärare
och historieberättare fyllda av snirkliga detaljer. 

Jag har besökt en del slott, både i Sverige och i Frankrike.
När jag var liten tänkte jag alltid att slott skulle vara fyllda
med vackra utsmyckningar, men med åren har jag insett
att de också kan vara ganska strikta i sitt formspråk.


Men även om jag gärna besöker slott, har jag aldrig bott 
på något. Johannesbergs slott är ett varsamt renoverat
slott i hjärtat av Roslagen och där skulle jag gärna tillbringa
en helg, eftersom det även är ett fyrstjärnigt hotell.


Dubbelrum i Karolinerhuset, eller enkelrum 
i Västra flygeln. Båda låter lika fint.

~ liksom middag i pampig matsal.

Tydligen brann huvudbyggnaden ner en gång i tiden,
men återuppfördes vid förra sekelskiftet. Under kriget hyrdes
det ut till norska staten som drev polisutbildning på slottet. 

Mellan 1967 till 1987 var slottet obebott, men senare
påbörjades en totalrenovering och de två flyglarna bygges.


Sedan 1989 har Johannesbergs slott fått nytt liv som konferensslott.

Konferensrum med kakelugn. Bara en sådan sak.

- - - - - - - - - 

Historisk miljö med modern teknik. 

Kan inte bli så mycket bättre.


Inga kommentarer: