måndag, februari 24, 2020

Lite nya textilier


* * *
För en tid sedan konstaterade vi att vi verkligen behövde en del nya textiler hemma.

I vardagsrummet har vi till exempel linnepåslakan över sofforna. Enkelt att bara rafsa ihop och tvätta, speciellt när man har kärleksfull men slemmig och hårig hund i sofforna.

Nu är alla textilier i samma grå nyans.


Annat var det innan. De mörkgrå i linne var från början fyra, men med tiden har vi fått slänga två på grund av helt utnötta. Jag har lagt dit andra random påslakan och tyckte inte att det var vidare snyggt. De andra var dessutom slitna de med.


Skrynkligt blir det ju, när man har textilier i sofforna såhär. Därför jobbar jag med och inte mot och väljer skrynkligt linne från första början.

Försöker hitta varianter i ganska tjock kvalitet, så de klarar många soffkvällar och tvättar.


Ingen stor förändring, men samma gråton ger ett lugn till rummet.


Och väggarnas kalkfärg och det lite dimmiga, milda intrycket tycker jag fortfarande så mycket om.


När vi ändå höll på fick sig hallen nya draperier.

Älskar att vi platsbyggde vår hallförvaring en gång i tiden. Att alla familjens jackor är dolda gör att det ser städat ut. Men sammetsdraperierna hade blivit otroligt solblekta, så det var dags för nya.

Den här gången blev det också sammet, men i en mild gröngrå ton. Vi flyttade också om själva upphängningsanordningen, så att tygerna går utanför mittenpelaren. Det blev toppenbra, tycker jag.

- - - - - - - - - - - - - -

Nu är det kuddarna i kökssoffan och alla handdukar som står på tur. För när jag skriver att de är nötta, så menar jag att de är nötta så att det är hål i kuddfodralen och att handdukarna inte har hängare, redan är lagade alltför många gånger.

Men vi har också fler nyheter. För första gången på länge har Siri möblerat om på prov. Det blev riktigt fint, som ett nytt rum men med samma saker. Ska komplettera med något bomullsband bara innan jag tar några bilder.

Inga kommentarer: