tisdag, mars 31, 2020

Vitaminer och mineraler



* * *
Hemma hos oss har vi ett ställe för mediciner a la apotek och ett ställe för hälsokostgrejer plus mitt grishormon som jag tar varje dag.

Apotekslådan i städskrubben innehåller väl mest värktabletter och annat smått och gott som är bra att ha. Där ligger också snorsugen som vi använde när Siri var liten.

I skåpet ovanför diskstället svänger det i dörren mest hela tiden. Där finns mina dagliga mediciner och tillskott plus Leslies ögon-kit.

Jag äter både vitaminer och mineraler i perioder (vitaminer på morgonen och mineraler på kvällen). Försöker cykla, så att jag inte tar allt hela tiden. Utan äter ett tag och pausar sedan för att se om det känns skillnad.

Några som jag återkommer till är:

* C-vitamin
* Ashwaganda
* D-vitamin
* Olika omega-varianter

Fler som jag gillar är magnesium, det tar jag speciellt i perioder när jag springer mycket långpass samt kollagen, helst varianten från fisk. Kollagen bygger bland annat upp hud, senor och ben. 

Produktionen av det kroppsegna kollagenet minskar i takt med att vi blir äldre och jag gillar att tillsätta det då och då.

Ett annat tips jag fick för flera år sedan var att äta Maxosol, som innehåller naturligt karoten. Jag trodde att man åt det vid solsemestern för att bli extra brun, men rådet jag fick handlade om att äta det någon vecka innan utlandsresan för att slippa soleksem. För mig har det faktiskt funkat jättebra.


Inga kommentarer: