måndag, april 02, 2007

Flytta, bo, leva

Igår när jag skulle sova drabbades jag av min första svåra hemlängtan.

Det märks att det är vår i luften. Mycket folk i farten utanför sovrumsfönstret, bilar som gasar i gruset, folk som pratar ... allt hörs så bra när fönstret står öppet för att släppa in lite nattluft. Dessutom har jag aldrig trivts i sovrummet här. Fula garderober, trångt, svårstädat och med gula tapeter. Gult känns helt fel i ett sovrum för mig.

Så jag låg och längtade hem till vårt fina, svala (färgmässigt svala alltså, på sommaren blir det gräsligt varmt på övervåningen) sovrum, ville ligga där och lyssna på spöregn på plåttaket.

När vi köpte huset på Djupviken tänkte jag att det skulle bli min fasta punkt, eftersom jag flyttat en del mitt liv. Nu blev det inte riktigt så, eftersom vi renoverade läänge, sedan fick vi sommaren ihop men med vetskap om att Markus skulle flytta till Umeå på hösten. Sedan bodde jag själv i huset två terminer och sedan hade vi en sommar ihop i huset med vetskap om att vi skulle flytta till Umeå på hösten. Sedan får vi nu en sommar i huset tillsammans, men sedan ska Markus göra ytterligare två och en halv månad i Umeå. Men sen ... kanske. Inte så att jag ångrar något, speciellt att följa med till Umeå är jag glad att jag gjorde, att jag vågade.

Hur som helst fick mina hemlängtanstankar mig att summera mina boenden:

Först bodde jag som nyfödd med mamma och pappa i lägenhet på Lasarettsvägen.
Sedan flyttade vi till vårt nybyggda hus på Barrgränd, Bergsviken.
Sommarlovet till trean flyttade vi till stora, gula huset på Södra Pitholm, men först mellanlandade vi den sommaren i min mosters sommarstuga.
Sedan flyttade vi med mamma till lägenhet på Durrnäs ...
... och med pappa till lägenhet på Furuberget.
Sedan flyttade mamma också till Furuberget.
Där någonstans halvbodde jag också hos min dåvarande kille, på Zon.
Innan jag gått ut sista året på gymnasiet flyttade jag till egen lägenhet på Lasarettsvägen.
För att sedan flytta hem till mamma inför mitt folkhögskoleår ...
... som gick av stapeln i Bollnäs, där jag bodde i korridor.
Sedan hem till mamma igen.
Som ett halvår efter köpte hus på Norrgatan och jag flyttade med dit.
För att ett tag efteråt flytta in hos Markus på Källbostreet.
Och så hem till mamma en sväng till medan vi renoverade.
Sedan till huset.
Och till Umeå.
Och snart till huset igen.

Pust. Snart ska jag flytta igen, men sedan hoppas jag det blir lugnt ett tag. Till vi måste bestämma hur vi ska göra med huset, som kommer att bli för litet om några år. Men det vill jag inte tänka på nu.

Inga kommentarer: