fredag, augusti 08, 2008

Senaste Siri

Siri äter välling med Pippi på första parkett, Siri leker iklädd min gamla favorit - morgonrocken som min moder sytt.

En morgon, tror det var förra helgen, badade jag fotbad. Givetvis skulle Sirran ha ett eget bad. Mycket nöjd blev hon när hon fick sin önskan uppfylld. Sedan kom kusin Lovis på besök till Siris stora förtjusning. "Sitt!" kommenderade hon och klappade uppfodrande på pallen och började genast högläsningsstund.

Talet utvecklas, vilket jag tycker är fantastiskt roande. När vi tittar på en tecknad kanin säger hon först kanin, sedan mormor och gräs. Hon och mormor var och matade en kanin med gräs när Siri var dagbarn där i veckan. Det är roligt, att hon kan förmedla kopplingar.

Med potträningen går det dock sämre. Hemma fixar hon för det mesta pottan, men de två första dagisdagarna har hon inte lyckas en enda gång. Kanske lite mycket intryck. Vi ger det några dagar till och ser.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Honhar blivit så stor lilltjejen! Fantastiskt att få följa med och se hur dom utvecklas till egna individer. Potta och dagis är nog lite mycket i början, speciellt då dom är ute så mkt, svårt att komma ihåg sig. Men det är ju super att hon kan vara utan hemma och skönt för lillstjärten. Sov gott!

Anonym sa...

De är för söta de små kusinerna/ Gertrud

Mari sa...

Hanna - jag kan säga att boken om Bajsplutten är en stor succé hemma. Hejdå Plutt ropar hon när vi ska till dagis om morgnarna. Hoppas bara ledningarna kopplar längre än så så småningom ; )

Gertrud, visst är dom! Siri blir tokig av kärlek bara hon ser bilden på henne och Lovis.