torsdag, februari 11, 2010

Mat som gör gott [i själ & hjärta]

Den här smakfulla salladen fungerar bra som ensamrätt, kanske med ett gott bröd till. Linserna gör att anrättningen känns matig. En av mina favoriter, på begäran av Maria ♥.

Rödbets- och linssallad med bacon och ädelost

4 personer

400 g färska rödbetor
1 dl gröna linser
100 g ruckola
1 1/2 dl hackad persilja
2 msk god olivolja
pressad saft av 1/2 citron
salt och svartpeppar
1 paket bacon
100 g ädelost
solrosskott
ärtskott
1 dl rostade solroskärnor

Gör så här:
Koka rödbetorna mjuka med skalet på. Skala och skär dem i klyftor.

Koka linserna i cirka 20 minuter i lättsaltat vatten. Låt dem rinna av. Blanda linser, persilja, olja, citronsaft, salt och peppar.

Skär baconet i bitar och stek det knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper.

Fördela ruckolan på ett fat, och därefter linserna. Lägg på rödbetor, bacon och smula ädelosten över. Garnera med rostade solroskärnor och ärtskott.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket, det blir middagen imorgon!

// Maria

Anonym sa...

Mmmmm ... den ser helt underbar ut! Har du bestämt dig för när du ska börja äta?
Birgitta

Sofia på Me and my home sa...

Bara tokgillar din garderob av gamla fönster!! Snodde ett par bilder och länkar till dig idag- hoppas detär OK??! Säg till annnars! :)
Hälsn Sofia

Elin sa...

Ser grymt gott ut!

Vintage House sa...

Det låter smarrigt om man hoppar ädelosten ingen favorit hos mig;) ha det så gott!
kram sandra

Mari sa...

Härligt Maria. Hoppas det smakar bra. Kram.

Jo, den är fantastiskt god, Birgitta! Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Får se lite på måndag då det är gruppträff igen. Antingen äter jag soppor till på torsdag eller så torsdagen därpå (i så fall blir det sju veckor) ...

Hej Sofia! Det är helt ok, kul att du gillar dem! Hoppas du får en härlig sovmorgon i helgen : ) Kram.

Eller hur, Elin!

Sandra, funkar säkert med fetaost också om du gillar det bättre : ) Själv hyser jag stor passion för ädelost i mat, dock inte min make ... Kram.