torsdag, augusti 23, 2012

Yin yoga



I går testade jag för första gången yin yoga. Siri följde med. På en egen yogamatta skulle hon roa sig med sitt bärbara spel. Men just som vi kom dit tog batterierna slut. Istället deltog hon i klassen, på sitt sätt. Som i en symbios med mig. En fot på min rygg, en hand i min. Ro i själen, även för liten. Mantra, vackra ord. Någonstans gör det även henne gott.

När vi cyklar till skolan fångar hon ofta upp ashtangainledningen ... Vande gurunam ...

Yin yoga, i alla fall. En lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yindelar som bindvävnad, leder och ligament.

Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden som man jobbar med.

Man utför alla övningar på golvet och man håller varje position mellan tre till fem minuter, med musklerna avslappnade och med medveten andning för att fokusera kropp och sinne på vad som händer.


Enligt yin yoga måste man träna och mjuka upp leder, ligament och bindvävnad för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp, undvika ledproblem, ryggproblem och så vidare. Men dessa kan man inte träna som muskler utan de måste tränas enligt Yin-metoden.

Fördelar ska vara:

• Stretchar och ger flexibilitet till kroppens bindvävnad


• Förbättrad flexibilitet i ryggrad och höft

• Skapar en terapeutisk påverkan på lederna som får ökad ledvätska

• Lugnare sinnelag, emotionell balans, ger övning i att hålla sig lugn när man utsätts för intern och extern stress

• Stimulerar kroppens inre organ

• Förser ryggraden med vätska och ger bättre cirkulation av vätskan

• Stoppar upp åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet

• Förbättrar och balanserar livsenergin (chi, qi, prana) via kroppens bindvävnad

Yogamamman har skrivit flera intressanta inlägg om Yin yoga, bland annat här och här.

När jag kommer hem från min semester ska jag ta en kurs.

Tror det är precis vad jag behöver just nu.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gör Yin Yoga sporadiskt och tycker det är fantastiskt skönt. Undrar varje gång varför jag inte gör det oftare!
Var på en klass med Johanna Andersson i maj, den var fantastisk! I höst skulle hon släppa en dvd med yin yoga, den vill jag ha!

Kram // Marajja

Anonym sa...

Visst är den underbar

Marie/Mison sa...

Jag har precis gjort med första 20 min Yogapass efter Youtube. Tack för tipset!! Jag förstår nu hur fantastiskt stel jag är och hur mycket av mina rygg/nackbesvär som skulle må bra av kontinurerlig yoga. Ska nu genast undersöka om det finns möjlighet till klasser här på min lilla ort. Tack för inspirationen!

Mari sa...

Marajja, det låter intressant. Ska kolla upp det! Kram.

A - svårt att få fullständig känsla på prova-på, men jag tror verkligen att det kan bli bra!

Vad roligt att höra Marie. Glad jag blir. Hoppas du finner något där du bor, det är så härligt att yoga i närheten av andra med alla energier. Kram.