onsdag, juli 10, 2013

Rue de Varenne


Läser om Emma Wiklunds första doft.

Rue de Varenne.

Liljekonvalj, vit mysk och ljus mocka.

Och även om jag sällan gillar just parfym, så väcker ljus mocka mitt intresse.

I St. Germain, Paris, ligger gatan Rue de Varenne. Där hyrde Emma ett litet gårdshus som hon kallade sitt hem under några år då hon arbetade och levde i Paris.

Hennes doft släpps i slutet av juli.

Sådant tänker jag på trötta, sköna sommarkvällar.

Igelkottarna invaderar oss, springer mot Hemi (som inte bryr sig), äter jordgubbar från skålen om man vänder ryggen till, bits i tårna.

Jag slutar fyra många dagar och har fina kvällar med Siri. Somnar med henne när jag nattar, kliver upp strax före nio, rätt vimmelkantig.

Plockar in smultron, kikar på vinbär som mognar. Äter de första sockerärtorna från pallkragen och tar in basilika till frukosttomaterna. Bara för att.

Så enkelt och okomplicerat, just just nu, i denna stund.



Inga kommentarer: