lördag, augusti 01, 2015

Höst på verandan






* * *
Vi skriver den 1 augusti och har planterat höst på verandan. 

När jag skriver det här står fönstret på glänt och jag hör regndropparna mot plåttaket över utbyggnaden. Jag tänker på sommaren som knappt varit, på att jag har en slags tunghet i kroppen. Att jag hade behövt fler soliga dagar, även om värmen inte behöver gå upp mot tjugofem.

Så tänker jag. Och så tänker jag på sockerärtorna som är små späda rankor, på hallonbusken som knappt har kart och på de få smulbär som vi plockat, men som varit perfekt goda.

På måndag kliver jag på som nyhetschef igen för två veckor. Efter förra svängen hade jag så ont i ryggen att jag knappt kunde tänka, säkert var det stressen men också något jag aldrig kan definiera - vad som triggar igång det värsta. Jag tänker att jag skall vara mer vaksam nu, så det inte hinner gå lika långt.

Vi har augusti, en månad jag brukar älska. I dag känner jag mig lite grå men stekt torskrygg med brynt smör, rostade mandelspån, en kall sås med curry och inlagd gurka samt broccoli och rödlök i ugnen och ett avsnitt av Ernst på tv:n gör säkert den här lördagkvällen mysig ändå.


1 kommentar:

ul sa...

Kram.