lördag, augusti 29, 2015

Norrskenet, fullmånen


En annan helg, en annan fest.


* * *
Himlarummet igår kväll.

Jag gick ut med hunden strax bakom tio.

Fullmåne, klar och hel.
Norrsken som svepte över himlen. Fuktigt gräs och jord under fötterna.

Gick och tänkte på livet, det blir som att saker koncentreras när naturen visar upp sig så.

Tidigare igår pratade vi om det, jag och Markus. Vi träffades på stan för bankmöte vid min lunch. Vi hade möte med vår personliga bankman för att göra om våra respektive pensionssparanden. Efteråt bjöd min man mig på lunch och det var då vi kom att prata om livet.

Hur det känns när tillvaron någonstans börjat plana ut. När man har träffats, dejtat, fattat beslut om att flytta ihop. Köpt hus och renoverat några svängar, man har stötts och blötts, uppfostrat hund och fått barn. Flyttat bort och hem igen.

När de stora livsändringarna mest troligt är gjorda för ett tag framöver.

Vi pratade om huruvida det blir tristess, eller om det är skönt. Vi lutar båda åt det senare. Att det är skönt när det inte händer så omvälvande saker. När det finns utrymme för de mindre förändringarna. Att ha energi att tacka ja till nytt på jobbet (om än temporärt), att ha tid att utveckla det där fritidsintresset. När man kan äga mer av sin egen tid och styra den mot det man önskar.

Det är fint.

Och jag älskar ju min vardag, så är det bara.

Men idag skall vi inte ha mycket till vardag. Siri och hennes kusiner har redan lekt sig genom huset sedan några timmar. Och senare på eftermiddagen är vi bjudna till en överraskningsfest som bland annat ska kunna innefatta ett uppträdande i spektakulär klädsel. 

Som ni förstår kan det inte bli annat än bra.

Och ja, jag lämnar kameran hemma.


Inga kommentarer: