onsdag, mars 22, 2017

God morgon




* * *

{ hittar god-morgon-frågor att svara på }

Jag älskar intervjuer där den aktuella personen berättar om sin dag i en intilliggande faktaruta. Älskar att jämföra när de kliver upp, vad de äter och när de går och lägger sig med mina rutiner.

Hos Englas showroom hittade jag morgonrutin-frågor som jag också ville svara på.

När går du upp?
På vardagarna ringer väckaren 05.40. Jag snoozar aldrig, utan kliver upp direkt.

Vad är det första du gör varje morgon?
Beror på vilken dag det är. Vanligast är att jag dricker ett stort glas vatten och tar min medicin. Annars är det att rasta hunden och ge henne mat.
Sedan är det direkt på frukosten.

Hur lång tid tillbringar du i badrummet varje morgon?
Inte särskilt lång, men jag sminkar mig inte heller i badrummet. Det gör jag vid skrivbordet till nyhetsmorgon. Det är en mysig stund för mig. Totalt är jag på övervåningen för mig själv en halvtimme. Då bäddar jag, borstar tänderna, sminkar mig och kammar håret.

Är frukost viktig?
O, ja. Det har jag ärvt från min mor. Jag vill äta direkt jag kliver upp.

Vad äter du till frukost?
Smörstekt och ostpanerad omelett med kokosgrädde samt massor med grönsaker. Ljummet vatten och två koppar kaffe. Ibland med stötta kardemummakärnor i.

Är du morgontrött?
Nej, det kan jag inte påstå.

Vad har du för alarm?
Telefonens standard, tror jag. Har mobilen i ett annat rum, så när den ringer kliver jag upp och stänger av den.

Hur ser en perfekt morgon ut?
Vakna vid åtta, halv nio. Ha gott om tid att äta frukost och läsa tidningarna. Sedan ut i solen.
Drömmer jag bredare än så, är det såklart frukost i skuggan utomhus nära en paradisstrand på Bali. Eller på ett kafé med stora fönster ut mot morgonrusningen i New York. När jag ändå passar på så skulle jag äta en god macka på glutenspäckat surdegsbröd.

Vad är det bästa med morgonen?
Känslan av stillhet och en ny dag.

Hur går du helst klädd på morgonen?
Hemmakläder. Tights, linne och stickad tröja eller mjuka byxor och huvtröja. Skönt, men ändå påklätt. Hundhårsvänligt.


Inga kommentarer: