måndag, mars 20, 2017

Vårdagjämning och glädjedagen


* * *
Det är FN som har instiftat Internationella Glädjedagen, efter att kungadömet Bhutan i södra Asien ska ha drivit frågan.

FN tog till sig det hela, eftersom lycka är ett grundläggande mål för mänskligheten.

Läser man vidare, så har man valt den 20 mars som firardag eftersom solen är på samma plan som jordens ekvator.

Dag och natt är lika långa, något som ska betyda balans i jordens himmelska koordinatsystem.

Vårdagjämningen, alltså.

Det är fint, tanken bakom alla fakta. För mig är balans och lycka tätt sammansatta.

Jag var ute och sprang en runda under söndagskvällen. Jag var lite för nyäten och det var mörkt och halkigt och jag känner fortfarande av lungorna lite lätt efter förkylningen. I alla fall, det var skönt att komma ut och svettas lite, även om det var tungt.

Jag sprang där i makligt tempo och lyssnade podd. Där pratade programledarna om lycka.

En person sa att hon tidigare trodde att man levde ett lyckligt liv om man kände sig lycklig största delen av tiden. Alltså att man kände det där glädjeruset ofta, ofta. Men att hon med åren insett att ett lyckligt liv, det har hon när hon tycker att det mesta är bra. När man det finns balans och man tycker att det mesta flyter på och är roligt.

Vidare sa hon att det är lätt att jaga kickarna och missa att man faktiskt lever ett i grunden lyckligt liv.

Stycket ovan har mina egna värderingar och min tolkning inbyggt i sig, såklart.

Men så är det, tror jag. Att glädje och lycka inte behöver betyda gapskratt och lyckorus mest hela tiden. Såklart beror det på vilken person man är också.

Jag tänker, att på Internationella Glädjedagen, fångar jag upp det lilla i tillvaron som gör mig glad. Det som lätt passerar förbi, men som i självaste verket är just ~ livet.


Inga kommentarer: