fredag, maj 05, 2017

I skål




* * *
Om vardagarna står jag alltid vid köksbänken och komponerar frukost till mitt barn. Det är en harmonisk stund. Jag har ätit min omelett och druckit mitt kaffe med vetskapen att hon fortfarande sover gott på ovanvåningen.

Njuter av att snart få tassa upp och väcka henne, stryka sovvarm rygg och möta hennes fina god morgon-humör.

Om helgerna är det nästan alltid pappan i huset som står får barnfrukost. Då är beställningen till köket för det mesta en smoothiebowl, men till vardags är basen naturell yoghurtkvarg med olika toppingar. Här chiasylt, banan och hemrostad granola med en kanelpuff och flytande honung.

Kvällsmålet serveras ofta även det i skål. Som rosa glass med rostade nötter och kokos. Glassen är en sval och krämig mix av frysta bananer och frysta hallon.

Som jag tycker om att fixa ~ speciellt till en som kryper upp i vardagsrumssoffan och uppskattar både smak och dekorationer.

Och snart, känns det som just i dag, snart är sommaren här och vi kan plocka in solmogna bär och ätbara blommor från trädgården och göra frukosten än vackrare.


Inga kommentarer: