söndag, oktober 01, 2017

Egen mjölk


  

* * *
På sistone har jag experimenterat med att göra egen mjölk.

Först på ekologiska kokosflingor.
Blev bra!

Sedan på naturella cashewnötter, som jag la i blöt över natten.

Blev mycket bra.
Rentav fantastiskt bra!

Siri gillar att hjälpa till med momentet efter mixningen.
Det, när vi häller kokosblandningen eller nötblandningen
genom en kökshandduk och pressar ur vätskan.

Vi brukar skoja om att vi mjölkar vår veganska kossa.

I alla fall ~ nötmjölken. Man lägger alltså nötter i blöt, då får kroppen
lättare att ta upp alla näringsämnen. Sedan sköljer man och mixar med
nytt vatten och silar bort nötmassan, som sedan kan användas till annat.

Vill man kan man smaksätta med vaniljpulver.

Denna gång råkade jag mixa för länge, så nötterna blev så pass
finfördelade att de inte gick att sila bort.

Och godare mjölk har jag aldrig druckit. Tycker att
köpesvarianterna är lite tunna och inte så goda. 

Men den här, den slår vanlig mjölk för mig alla gånger om.

Rik, lite krämig och mjukt rundad i smaken.


Inga kommentarer: