fredag, oktober 13, 2017

Tur eller otur


* * *
Fredag den 13.

Jag kanske måste revidera min syn.

Enligt mig har dagen alltid varit en turlig sådan,
eftersom jag är född just den 13 och just en fredag.

Men i år vet jag inte. Efter lunchen fick jag jätteont i magen (igen)
och vilade en stund hemma innan jag skulle cykla tillbaka till jobbet.
Leslie kom hem från farmor och farmor och jag tyckte hon var lite extra
geggig i sitt dåliga öga. När jag kikade närmare var hon alldeles
svullen i hinnorna. Inte bra.

Jag hade mejlat hennes veterinär samma morgon i ämnet, men då
kändes det inte lika akut. Testade att ringa, men såklart inget svar.
Kände helgen närma sig med stormsteg, tänkte på vägen
till Gammelstad, veterinär på jourtid med helgtillägg ...

... tog hunden i Chevan och körde ner till stan.

Som tur var fick vi komma in hos veterinären direkt.
Ingen ny skada på ögat, men förmodligen en rejäl ögoninflammation.
Hunden hemskjutsad, 
ögondroppar uthämtade.

Och jag gör några timmar extra på jobbet, en fredagskväll
och en födelsedagskväll. Dryga tusenlappen fattigare efter ett
trilskande hundöga. Lite tröttare efter magbråket.

Lite tömd i reservdepåerna just nu.

Men samtidigt ~ jag litade på min magkänsla
och vi fick fin hjälp med en gång.

Tur i oturen, som man kan säga.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen! Hoppas ni ska få må bättre både du och Leslie!/Ida

Mari sa...

Tack för omtanken, Ida <3