måndag, mars 26, 2018

Chavutti thirumal


* * *
Ser ni ljuset kring fina Vivvis huvud? Ungefär
så kändes det för mig att få behandling i går.

Chavutti thirumal-massage kallas också för fot/rep-massage och
kommer från Kerala i Indien. Behandlaren utför alltså massagen
med sina fötter och håller sig i repet för att få stöd.

Förutom värmen, den mysiga miljön och varma oljan var det också
en helt annan upplevelse än traditionell massage eller behandling.

Chavutti thirumal handlar om att behandla kroppens fascia. Alltså
den hinna som finns i hela kroppen och är en glatt, vit yta som
underlättar musklernas glidrörelser mot varandra. Har man haft
mycket ont kan fascian bli stel och bromsa istället för att hjälpa till.

Jag kan ofta känna att min vänsteraxel , där mina
ryggproblem först gav sig till känna, "sitter fast". 

Dagen efter massagen känns min axel lös och fri. Det känns
som om den fungerar på samma sätt som den högra. 
Det är en rätt härlig känsla, efter tjugo är av fastsittande. 

Vilken fantastisk gåva

~ att bli bemött och ompysslad så.


Inga kommentarer: