onsdag, september 26, 2018

Längtar ut




* * *
Matchalatte och en raw chokladboll på träbordet. En vän
i fåtöljen intill och en hund som vilar på golvet. I går kväll cyklade
jag in till stan och fikade med en av mina äldsta vänner. Vi pratade
faktiskt om det, hur länge vi känt varandra. Om mörkrum och
Tracy Chapman, olika lägenheter och saker som hänt i livet.
Om kaniner och äventyr och livsavgörande ting.

Bilden har ingenting med det att göra, men
den förmedlar min känsla för dagen.


Jag älskar att titta in i min väns glittrande ögon, se glädjen och
känna hur naturligt och självklart det är att umgås. När vi kramades
hejdå och jag stod kvar och letade cykelnyckeln i fickan spelade
kaféet en Tracy Chapman-låt. Jag tror det var för oss.


I morse vaknade vi till grådis och regn. Jag känner mig trött och
tung. Längtar ut till stillheten i skogen. En lång, långsam löprunda
efter stigar. Eller gå. Långt och länge. Själv. I tystnad. 

Med hunden som nosar i lingonriset.

Allt samsas i mig. Värmen från gårkvällen, naturens
gråhet och en längtan efter stillhet och skogsstigar.



Inga kommentarer: