fredag, april 05, 2019

Hittade en gammal bild


* * *
Vi läste då och vi läser nu.

Här var hon liten och nu börjar hon bli stor.

Men varje kväll läser jag fortfarande högt för henne. Min kropp
har fysiskt längt efter att få hålla om henne innan sovdags. Hon
lägger huvudet på min arm, ligger nära, och så läser jag i vår
gemensamma bok. Tänk, så många kvällar vi legat så.

Det är annorlunda, att vara mamma till en person som börjar
bli tonåring. Nu kan jag åka till sjukgymnasten tidigt på morgonen
och hon kan göra sig klar och cykla till skolan själv.

När Markus var borta härom helgen frågade jag om hon ville
sova i dubbelsängen med mig, men då valde hon att sova i sin
egen säng. Hade det varit för några år sedan, så hade hon flyttat
in sina saker innan hennes pappa lämnat hemmet.

Men samtidigt. En kväll är hon lite febrig och har svårt att sova
för hostan. Då är det tryggt att mamma sover över i flickrummet.

Mellanåren.

~ liten och stor på samma gång.

Det är så fint att få vara med.


Inga kommentarer: