måndag, oktober 28, 2019

Arbetskläderna


* * *
Jag och Markus har varit tillsammans i snart tjugo år. Det är enkelt
att komma ihåg eftersom millennieskiftet liksom blev starten för oss.

Under advent 1999 var vi på hemmafest hos en gemensam
kompis. Jag kommer ihåg hans skäggstubb och nyansen
på den grå stickade tröjan med halvpolo och kort dragkedja.

På samma sätt minns jag hur vi pratade mer med
varandra på jobbet. Jag jobbade extra över helgerna
som journalist och han jobbade ju i tidningens tryckeri
på den tiden. Hade lätt självfall i oklippt frisyr,
arbetskläder och de vackraste av djupblå ögon.

Sedan dess tycker jag att det är något särskilt med just
arbetskläder. Jag gillar det. Kanske inte så att jag tittar extra
efter någon som har det på stan. Men någonstans signalerar
schyssta arbetskläder pondus och kunskap. Som en garanti
för att man kan sin sak. Ett par äkta byxor med fickor för
verktyg, en snygg hoodie med tryck och budskapet går fram.



Inga kommentarer: