fredag, oktober 18, 2019

Tusen invanda små rörelser


* * *
Här sitter hon, min stora lilla flicka.

Mitt älskade hjärta och min största skatt.

Varje vardagsmorgon tar jag trappen till övervåningen 
vid halvsju-tiden för att väcka henne. Jag drar upp första 
rullgardinen medan jag önskar godmorgon. Drar upp
den andra rullgardinen och tänder en mjuk lampa
i fönstret. Det är mörkt på morgnarna nu.

Stjärnhimlen i hennes himmelssäng glimrar svagt
medan jag stryker henne över ryggen och småpratar några
ord medan hon vaknar till. Sedan sveper jag in henne i den
nya morgonrocken som vi köpte i Luleå i slutet av sommaren.

Sedan går vi nedför trappen hand i hand. När vi kommer till
nedersta trappsteget trycker jag hennes hand några gånger,
som en hemlig godmorgon-hälsning i tysthet.

Tusen invanda små rörelser, ord och gester. Tusen saker som
skänker morgonen värme. Tusen saker jag inte vill vara utan.


Inga kommentarer: