måndag, oktober 21, 2019

Eld


* * *
Min Markus köper supervarma strumpor till mig. Han drar
igång det lilla elementet i köket och eldar i kaminen så att jag
inte ska behöva frysa. Det är den finaste omtanke jag kan få.

En helgmorgon står jag i köket och lagar gröt med
blåbär och jordnötssmör. I vardagsrummet öppnar Markus
luckan för att lägga in ett vedträ. Den lätta doften av rök
slingrar sig kring mig som en trygghet och jag minns hur jag
som liten Mari ofta vaknade till i ett kyligt hus. Hörde hur pappa
klev upp och drog igång dagens första brasa i pannrummet.
Hur jag hörde pannan jobba, kände värmen långsamt sprida sig.

Ända sedan jag var liten har lukten av en brasa
skickat mig direkt till en djup inre trygghet och känsla av frid.
Kanske är det den inre urtidsmänniskan som kliver fram.

Tända ljus är en annan sak som hör årstiden till. När jag
cyklar hem efter jobbet och tittar in genom köksfönstret glimrar
nästan alltid ett ljus på bordet. Det är så fint i all enkelhet.

Jag har några batteriljus hemma. Även om de aldrig
slår känslan i ett levande ljus kan ett fint batteriljus vara
en slags omtanke till sig själv. Att det flammar i ett rum som
man kliver in i. Att det välkomnar på verandan en sen kväll.

Ljusen på bilden kommer från Smarta saker och
är bland de mest verklighetstrogna jag sett.

- - - - -

Eld i kaminen, glittrande stearinljus och batterdrivna blockljus.

Små saker i det stora, men fina i det lilla.


Inga kommentarer: