måndag, juni 05, 2006

Försuringskassan

Min kontakt med försäkringskassan började inte bra.

Ringde dit tidigare idag för att anmäla oss till information om föräldrapenning. Satt i telefonkö 20 minuter och när jag kommer fram presenterar jag mig och frågar om jag kommit till Piteåkontoret. En snäsig röst avbryter och frågar vad jag vill.

Det hela slutar med att jag inte kan få någon information om "mitt ärende", trots att jag inte är något ärende hos dem utan bara vill veta om informationen är och om vi får gå. Jag undrar varför hon är så snäsig mot mig, och hon svarar att hon tycker att jag ska lägga på för att det är många som ringer ...

Istället åker vi ner till Försäkringskassan i stan, men får veta att lokalen som informationen hålls i är för liten, så vi ryms inte. Vi får komma på nästa infotillfälle istället. Det är bara det att nästa tillfälle är i höst. Då vi redan fått barn.

Kanske skulle det gå att ordna en privat tid med en handläggare.

Väldigvt kostnadseffektivt om alla som ska ha barn i sommar och tidig höst, förutom de 22 som ryms på träffen, ska få privat tid istället för att de anordnar en till infoträff.

Detta bådar verkligen gott.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Ja, vad ska man säga. Du vet ju vad jag har haft för erfarenheter av kassan. Det är liksom en av de få tråkiga och jobbiga sakerna man måste ta itu med när man ska ha/få barn. I samma stund som det är gjort kan man känna sig glad igen för att det dröjer till nästa kontakttillfälle. Men ngn kurs gick vi inte och jag tror att ni överlever utan, om man säger så.
LOVE

Maria sa...

Vet ju inte riktigt hur det fungerar med allt de här, men kanske kan du utnyttja allas våran Linnet's kunskaper i ärendet?? Iallafall angående information osv.

Familjen Åström hoppas pa fint väder i morgon så att vi kan göra en liten utflykt till Fårön, det har vi verkligen längtat efter!

Livet på Storgatan sa...

f-kassan är inte kul alls, fast ändå bra att den finns, jag tror inte att det kan finnas så otrevliga personer, men gång på gång överbevisas jag, tyvärr!!
tänker på dig...vi måste träffas igen, vi har ju lite affärer! svårt nu bara, men vi hinner! fin bild på din mage.. pussar jill

Mari sa...

Hej Jillan. Ja, vi måste träffas snart, när ni kommer hem från er Sverige-turné. Puss.