måndag, november 20, 2006

Jämställdhet

"I kvinnomaktutredningen från 1998 gjordes en enkätundersökning där kvinnor fick svara på frågan varför de gjorde merparten av hushållsarbetet.
47 procent svarade att de inte ville ha bråk."

"Män vet om det här, enligt Ingemar Gens. Om frun vill att de ska dammsuga så går de undan och tiger. Då gör hon till slut jobbet själv.
Enligt kvinnomaktutredningen uppger var fjärde gift kvinna att hon utför 100 procent av hushållsarbetet i hemmet.
Männen i samma äktenskap uppger att arbetet är helt rättvist fördelat."

ur "Det finns en särkskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra".

Och jag är så glad att kunna konstatera att det verkligen inte ser ut så i min familj (fast jag är ju sambo - inte gift). Jag tycker att vi är jämställda och gör lika mycket av hushållsarbetet. Och jag tror att Markus tycker likadant ...

2 kommentarer:

Mari sa...

Jag tänker mycket på dig när jag läser boken - förmodligen eftersom vi diskuterat dessa frågor ett oändligt antal gånger! Nu är jag inte färdig med boken, men jag tycker att det första kapitlet var jobbigast med tanke på Siri (och Olle och alla andra småbarn runtomkring oss).

Och fint! Då blir det Kroko på lördag. Längtar.

Anonym sa...

Den är ju skitjobbig att läsa. Men jag har gjort som de säger i slutet: skaffat mig en mentor,det är bland det bästa jag har gjort.