torsdag, oktober 13, 2011

Till mig själv

Jag fyller år i dag.

Det har varit strålande höstguldsvackert ute och jag har liksom inte haft någon större lust att fylla år.


Jag känner mig sliten, gammal och jag har ont i ländryggen. Sådär nötont så det inte ger mig någon ro.

Jag tror minsann att jag har tyckt lite synd om mig själv. Jag har känt mig hudlös och sårbar med ett öppet hjärta.


Men efter kvällens yoga känns allt mer på plats själsligt.


Efter att ha blivit bjuden på lunch av min fina mamma åkte jag hem för att hämta äppelpajerna jag bakat till mina arbetskamrater. Istället för att hasta iväg, bestämde jag mig för att stanna upp, ta ut lite komptid och underlätta för mig själv.


Det kan tyckas fånigt, men jag preppade. Efter jobbet var det förskolehämtning, direkt till yogakurs (med barn, maken är borta över kvällen på annan ort) och innan vi var hemma skulle klockan vara sju.


Så jag dammsög nedervåningen, tände alla fönsterlampor, såg till att det fanns kvällsmat och förberedde en brasa i kaminen.



Och det var värt det. För nu sitter jag här, utan stress. Jag har sövt mitt barn (och mig själv för en kort stund) i lugn och ro, Hemi är promenerad tack vare farfar. Jag behövde inte hasta runt i ett kallt och mörkt hus.



Och min eld brinner i kaminen.

12 kommentarer:

Livet på Storgatan sa...

Grattis mari!
Vilket fint halsband, på flera sätt:)
kram

Sara sa...

Grattis Mari! Klokt av dig att ordna att du fick en skön kväll. Kram

Mari sa...

Tack Jill! Och kram.

Tack Sara. Det blev en bra kväll! Kram.

85 kvm hus med innehåll sa...

Grattis Mari! Låter så mysigt, varmt och skönt inombords.
/K

Anonym sa...

Grattis!

Linda sa...

Grattis i efterskott! :)

Kram Linda

Mari sa...

Tack K! Och tack anonym. Och tack Linda!

Ha en fin helg!

Anonym sa...

Vilken vacker blogg! Vackra bilder, vacker text och otroligt vacker inredning. Nu är jag fast! :) Hihi..

Mari sa...

Tack så mycket, vad glad jag blir. Och välkommen : )

Marie/Mison sa...

Grattis i efterskott! Det låter som en utmärkt sätt att spendera sin födelsedag tycker jag! Hoppas dit nybörjade år blir ett fint år!

pernilla k sa...

Hej Mari! läser din blogg några dagar försent, stort grattis till dig, varje dag är en gåva,fastän man kan känna sig sliten ibland. Men i dina bästa år så utstrålar du värme och skönhet, kram Pernilla. k .

Mari sa...

Tack Marie. Hoppas jag med!

Tack Pernilla för dina fina ord. Kram.