söndag, juni 29, 2014

När en sak startar en våg


* * *

Det kom ju in en platt-tv i vårt vardagsrum tillslut.

Och denna rätt fula / i alla fall inte fina / tingest satte liksom igång en våg av göra-om-tankar. Nu på semestern skall innertakets sprickor tätas och så ska det målas om. Och så väggarna, kalkfärgen bara står och väntar på mig.


Men platt-tv:n speglade utomhusljuset på annat sätt. Så nu har tvättade linnegardiner flyttat in. Slarvigt upphängda med ståltråd istället för gardinstänger. Hålls borta med stenar, eller upprullade över sig själva. Väntar på snäckor jag beställt på nätet, med dem ska det bli någon slags hissgardiner.

Och det där tvättade, sköna linnetyget. Det är så fint hur ljuset silar in.


Och med gardinerna följde pläden. Den fina med olika mönster på båda sidorna. Där ligger den och är ... fin, i Hemis gamla hörna.

Nu när jag inte har hennes rumpa att vila mot när jag ser tv om kvällen, så brukar jag knöla ihop pläden i hennes ställe.



Ramar in tv:n med vackra bilder. Ett litet test innan ommålningen.


En viskning i en glaskupa.




Inga kommentarer: